
Influencers: levend begraven of alcoholisme laten promoten?
Elke maand kijken we terug op cases vanuit alle hoeken van de wereld die niet alleen onze aandacht verdienden, maar ook die van de consument. Want echte aandacht koop je met creativiteit, niet met geld.
‘Influencers zijn gewoon een extra kanaal in je mediastrategie…’, zegt vrijwel elke marketeer anno 2020. Maar wat als je er eentje levend begraaft om je databundels te promoten? Of een influencer creëert met een serieus alcoholprobleem om alcoholisme op de kaart te zetten? Precies, dan krijgt influencermarketing ineens een hele andere betekenis! Om de creatieve mogelijkheden van werken met influencers onder de loep te nemen vergeleken wij twee campagnes met elkaar. Eentje uit Spanje en eentje uit Frankrijk.
Buried in gigabytes
Influencers levend begraven? Ja, dachten ze in Spanje. Het USP ‘Oneindige databundels’ wordt natuurlijk geclaimd door elke telecomaanbieder. Voor aanbieder Finetwork was het daarom tijd de daad bij het woord te voegen. Volgens Finetwork word je met zijn oneindige bundels letterlijk begraven in de gigabytes. De grootste YouTuber van Spanje werd dus levend begraven en moest zichzelf bevrijden door… inderdaad: zijn databundel z.s.m. te verslinden middels een livestream waar hij tips kreeg van zijn fans. Gezien de enorme databundels van Finetwork bleek dat een lastige job. Resultaat? Duizenden jongeren die over dataverbruik begonnen na te denken en een stijging van 23 procent in nieuwe consumenten voor Finetwork.
Check de casevideo:
Like my addiction
Alcoholverslaving is een enorm lastig onderwerp. Zeker omdat de (begin)verschijnselen bij veel personen onzichtbaar blijven totdat het te laat is. Ook voor vrienden, kennissen en in dit geval: ‘volgers’ die vrij dicht op de actie zitten. Om dat aan te tonen creëerde Addict Aide een influencer met een zichtbaar hoge alcoholconsumptie. Door middel van growth hacking werd het account een enorme social hit, totdat de nepinfluencer in kwestie bekendmaakte dat zij in elke individuele instagrampost zichtbaar drank consumeerde. Internationale media pakten deze stunt vervolgens groots op. Resultaat? Een miljard impressies rondom overmatige alcoholconsumptie. Inderdaad, dat zijn 9 nullen in de race voor 0 procent.
Check de casevideo:
Geïnspireerd door onze creativity around the globe-blog? Check onze pagina voor creatieve cases van Glasnost of neem contact op voor een kennismaking.