
Elke maand kijken we terug op cases vanuit alle hoeken van de wereld die niet alleen onze aandacht verdienden, maar ook die van de consument. Want echte aandacht koop je met creativiteit, niet met geld.
“Never waste a good crisis.” Tijdens de coronacrisis bereikte de crisis-comms-discussie een kokend hoogtepunt: stil blijven, creatief reageren of sympathiek in actie komen. Merken met durf en daadkracht wonnen die race. Waarom? Want een getroffen consument eist actie of reactie. We highlighten deze week twee merken die al eens eerder voor een crisis stonden en daar via actie en reactie sterker uitkwamen. Een Zuid Afrikaans bloemenbureau… en KFC.
Say it with a cactus
“Zeg het met bloemen”. Mensen hebben bloemen nodig, maar iets wat we nog veel harder nodig hebben is… juist: water. Bij een landelijke droogte-crisis regent het daarom negatieve publiciteit als je verantwoordelijk bent voor het produceren en verspreiden van deze water-vragende kunstwerken. Het Zuid Afrikaanse bloemenbureau kwam daarom in actie. Tijdens de droogte-crisis zeg je het niet meer met bloemen, maar met een cactus. Een prikkelende twist die ervoor zorgde dat de droogtemaand resulteerde in de meest vruchtbare campagne so far. Check de case video:
FCK
Als fastfoodketen loop je jaarlijks tegen meerdere crisissen aan. Maar als je als meest iconische kiprestaurant geen kip meer hebt, dan heb je echt een krokante crisis in the making. Met een oplossing die pas over een paar dagen effect zou hebben wist KFC UK dat het nú moest reageren om een totale kipocalyps te voorkomen. De reactie? “FCK. We’re sorry.” Een reactie met humor, openheid en een stukje zelfreflectie dat de houding ten opzichte van deze crisis een positieve twist wist te geven. Bucket hat af voor deze dappere move. Check de case video:
Geïnspireerd door onze creativity around the globe-blog? Check onze pagina voor creatieve cases van Glasnost of neem contact op voor een kennismaking.