
Elke maand kijken we terug op cases vanuit alle hoeken van de wereld die niet alleen onze aandacht verdienden, maar ook die van de consument. Want echte aandacht koop je met creativiteit, niet met geld.
Veel merken, instellingen en stichtingen vechten op dagelijkse basis tegen allerlei onrechten voor mens, dier en planeet. Vaak is politieke inmenging dé manier om gedrag te veranderen, maar hoe zet je iets op de politieke agenda? Juist, een petitie. Zo’n petitie heeft echter wel aandacht nodig. Met vier-en-een-halve handtekening komt er namelijk niemand in actie. In deze blog twee initiatieven die deze aandacht verdienden door zich volledig te storten op de kracht van een impactvolle video van Disneykwaliteit. Greenpeace en the Born Free foundation.
Rang-Tan
Hoe zorg je ervoor dat de druk op multinationals wordt opgevoerd over een thema dat nog niet echt hót is? De politieke agenda! Maar tot 2018 was palmolie nog niet iets waar we ons massaal druk om maakten. Naast de enorme impact die palmolie toen al op de planeet had, zijn ook dieren dagelijks de dupe. Waaronder de Orang-oetan. Om de wereld in actie te krijgen maakte Greenpeace een prachtige animatie. De video vloog organisch door het dak. Het kunststukje werd door supermarktketen Island Foods gebruikt als kerstcampagne, werd door honderden invloedrijke fans gedeeld en vervolgens ook tot kinderboek en schoolcampagne omgesmolten. Resultaat? Een petitie die meer dan een miljoen keer werd getekend, duizenden nieuwe donateurs en een enorme storm op de wereldwijde politieke agenda.
Check de video:
The Bitter Bond
De Born Free Foundation wil verandering. Veel Leeuwen in Zuid-Afrika kennen namelijk geen vrijheid. Van jongs af aan worden de Koningen van de jungle ingezet als Koningen van de toeristenselfies. Als volgroeide Koning worden ze vervolgens verkocht aan trophy hunters. Tijd om deze cyclus te onttronen. Met een pijnlijk mooie animatievideo over dit topic verzamelde de Born Free Foundation ruim 13 miljoen kijkers en ruim 275.000 getekende petities. Resultaat? De Zuid Afrikaanse toeristenindustrie heeft haar beleid moeten veranderen, waardoor activiteiten zoals menselijke interactie met dieren niet langer worden gestimuleerd en aanbevolen. Geen knuffels. Geen jacht. Geen selfies.
Check de casevideo:
Geïnspireerd door onze creativity around the globe-blog? Check onze pagina voor creatieve cases van Glasnost of neem contact op voor een kennismaking.