
Wil je in 2020 je start-up echt lanceren? Dan wil je daarbij waarschijnlijk ook zoveel mogelijk free publicity realiseren. Grote kans ook dat je je dienst of product prima kunt uitleggen aan vrienden en familie en er dus helemaal klaar voor bent om een interview te gaan geven aan de media. Toch? Nou, niet dus. Helaas moeten we dan toch concluderen dat er maar weinig ondernemers zijn bij wie het verhaal overeind blijft tegenover een kritische journalist. En dat is zonde, want je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken, je verhaal in de media te doen om op die manier jouw belofte direct goed te laten landen bij je potentiële doelgroep. We geven graag wat tips en tricks. Daar gaan we.
Logisch: wij vinden dat start-ups pr zouden moeten inzetten om het verhaal achter hun merk over te brengen. En dan niet de uitleg van het product of dienst, maar: wat drijft ze, waar staan ze voor, wat is hun bestaansreden? Belangrijker dan vertellen wat een bedrijf doet, is namelijk vertellen waarom het bedrijf doet wat het doet. Via pr kan dat uitermate goed. Maar daar valt voor een nieuwe generatie ondernemers ook nog veel winst te behalen. Succesvolle start-ups kunnen als geen ander voor verandering zorgen. Met disruptieve ideeën ontwrichten ze hele sectoren, ontwikkelen ze innovatieve businessmodellen en gaan ze slimme samenwerkingen aan. Maar de vele inspirerende verhalen die hierover te vertellen zijn, komen lang niet altijd terug in hun pr-strategie. Een financieel verhaal voor investeerders is voor founders zoals een avondje Keuken Kampioen Divisie voor Messi. Maar media, consumenten en steeds meer investeerders zijn niet alleen geïnteresseerd in een commercieel of (bedrijfs)technisch verhaal. Zij willen een verhaal horen dat raakt: geloofwaardig, maatschappelijk relevant en in duidelijke taal verteld. En daar is een vertaalslag voor nodig.
Ken je essentie
You only get one shot, do not miss your chance to blow, rapte Eminem ooit. Die ene kans is voor start-ups de pr-introductie: het eerste moment van contact met media, en daarmee het eerste moment om te bouwen aan een geloofwaardig merk dat waarde toevoegt voor de consument. Om een overtuigend, authentiek en helder merkverhaal te vertellen, moet je weten wat je wilt overbrengen, wanneer en hoe. En vooral: waarom! In de woorden van Simon Sinek Simon Sinek: “People don’t buy what you do, they buy why you do it.” Met een overtuigend ‘waarom’ – anno 2019 de hoeksteen van corporate storytelling – kunnen start-ups nieuwswaarde creëren, zich onderscheiden, een emotionele band opbouwen met klanten en daardoor meer impact realiseren.
Wat voorbeelden
Start-up felyx wist dankzij een sterk verhaal te groeien. Het bedrijf, dat met elektrische scooters deelvervoer aanbiedt, richtte zich direct vanaf de start naast de dienst op de missie om grootstedelijke verkeersproblemen op te lossen en bij te dragen aan het terugdringen van CO2 uitstoot. Een simpel, relevant verhaal dat consumenten raakt.
Ander voorbeeld. De jonge ondernemer Rutger Post zegde zijn baan in de IT op, begon een horloge website en zette een eigen horlogemerk op, Aeromeister. Beide werden een succes, maar trots op zijn merk was hij niet. Hij miste merkbeleving. Hij klopte bij een pr-bureau aan voor publiciteit rond zijn nieuwste model, gemaakt van de vleugel van een gesneuveld oorlogsvliegtuig. Zo sterk als het verhaal van zijn nieuwe horloge was, zo zwak was het merkverhaal erachter nog. Post ging een merkpositioneringstraject bij het bureau aan en ontdekte het bestaansrecht van zijn merk. Dat bleek zijn eigen verhaal te zijn, met de boodschap: doen waar je gelukkig van wordt in de korte tijd die je hebt. De essentie van zijn merk wist hij in tekst en beeld – een visual brand story – te vatten. Met reasons to believe, reasons to buy en een geloofwaardig en aansprekend verhaal was Post klaar voor de markt én voor mediaoptredens.
Adem je merk
Niet alleen start-ups zijn gebaat bij een sterk verhaal. Ook voor brandmanagers, CEO’s, marketeers en woordvoerders is het van belang om op mediamomenten – van persconferentie tot spontaan bezoekje van #BOOS-vlogger Tim Hofman – een helder verhaal te kunnen vertellen. Het opsommen van kernpunten uit een marketingstrategie, het opdreunen van een persbericht of het opzeggen van vooraf bedachte antwoorden op persvragen is in het huidige medialandschap niet meer voldoende: je moet je merk ademen. Daarbij geldt nog altijd: een goede voorbereiding is het halve werk. Niet alleen om je merkverhaal goed te kunnen formuleren, maar ook om zo natuurlijk mogelijk voor de camera te verschijnen. Wat je daarvoor nodig hebt? Specialisten op gebied van merkpositionering en mediatraining. Ondernemen betekent immers meer dan je product promoten: zonder geloofwaardigheid en relevantie overleeft een bedrijf niet.
Naar een geslaagde pr-launch met Glasnost
Wat is de bestaansreden van je start-up? Waarmee onderscheidt je bedrijf zich? En waarin zit nieuwswaarde? Glasnost helpt bedrijven toe te werken naar een pr-launch die impact heeft. In drie sessies van gemiddeld drie uur ontdekken we het DNA van jouw organisatie. We brengen de merkbehoefte, bewijsvoering en waardeproposities in kaart. Dat resulteert in een merkkaart waar je direct mee aan de slag kunt. Hiermee kun je je merk veranderen of de markt betreden met een nieuwswaardig, authentiek en geloofwaardig verhaal. Geen maandenlang strategisch traject, maar een paar snelle klaarstoomsessies als basis voor communicatie en contentstrategie op de lange termijn. Zo zien de sessies eruit.
GoLaika – pr-strategie en positionering
- Sessie 1: Merkontwikkeling
Wat is je bestaansrecht, hoe onderscheid je je, wat is de essentie van je merk en welke toegevoegde waarde heeft je merk voor consumenten? Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf relevant is en aansluit bij de behoeften van morgen? In deze sessie ontdekken we het DNA van je bedrijf en ontwikkelen we een sterke merkbelofte en bewijsvoering op basis van de why, how en what. En sorteren we alvast voort op de zwaardere business strategie uit het boek Scaling Up om zo ook op de langer termijn klaar te zijn met deze positionering. - Sessie 2: Merkstrategie
Vanuit de merkbelofte bepalen we welke boodschap je wilt overbrengen en hoe en wanneer je dat het beste kunt doen. We gaan op zoek naar een strategische keuze voor je merkpositionering, maken een concurrentieanalyse en onderzoeken pr- en thought leadership-mogelijkheden. Ook het ontwikkelen van storytelling hoort hierbij: we ontwikkelen een verhaal om je merkbelofte tot leven te brengen. Wat is je verhaal en hoe breng je dat over? Zoveel ontvangers, zoveel invalshoeken. Maar welke kiezen wij voor de meeste impact? - Sessie 3: Mediatraining
In deze sessie leer je je verhaal helder, overtuigend en zelfverzekerd te vertellen aan journalisten. Je werkt aan je presentatie – lichaamshouding, stem, mimiek – en leert je voor te bereiden op radio-, tv- en kranteninterviews en persmomenten. Hoe sta je de pers te woord? Hoe ga je om met kritische vragen? Hoe hou je de regie in eigen hand? En hoe vertel je je merkverhaal vloeiend, geloofwaardig en empathisch? Je reflecteert op je eigen presentatie en scherpt die aan waar nodig.
Na afloop van dit traject heb je onder meer:
- Een duidelijke go-to-market pr-strategie
- Nieuwswaardige verhalen die relevant zijn voor media en consument
- Een thought leadership-strategie, voor autoriteit en maatschappelijke relevantie
- Kennis en ervaring om je verhaal in de media te krijgen
De sessies worden verzorgd door onder andere oud journalist Frank du Mosch, pr-adviseur Stijn Zwinkels en merkspecialist Henk Boersen van Glasnost.
Mediatraining met Glasnost
Goede voorbereiding is het halve werk. Om comfortabel voor een camera te staan en de essentie van je merk geloofwaardig en helder over te brengen, verzorgt Glasnost mediatraining voor ondernemers en bedrijven, van start-up tot gevestigde merken. Samen gieten we het ‘waarom’ van je bedrijf in de juiste vorm om pers te woord te staan. In één dag werk je aan je presentatie – lichaamshouding, stem, mimiek – en leer je je voor te bereiden op onder andere radio-, tv- en kranteninterviews en persmomenten. Hoe sta je de pers te woord? Hoe ga je om met kritische vragen? Hoe hou je de regie in eigen hand? En hoe vertel je je merkverhaal vloeiend, geloofwaardig en empathisch? Je reflecteert op je eigen presentatie en scherpt die aan waar nodig.
Meer weten of direct starten met jouw verhaal? Bel Glasnost op +31 (0)20-2616430