We revolt
They talk
Brunel Solar Team

In het kort

Al meer dan twintig jaar neemt het team met studenten van de TU Delft deel aan in de prestigieuze racewedstrijden van de World Solar Challenge, dat als doel heeft om jongeren wereldwijd te inspireren om bij te dragen aan duurzame mobiliteit. Met de komst van hoofdsponsor Brunel, wordt het team in 2022 benoemd tot het Brunel Solar Team. Ieder jaar besteedt een nieuw team van studenten een volledig tussenjaar aan het ontwerpen en bouwen van een raceauto op zonne-energie, genaamd Nuna. Waar het team zich al zeven keer wereldkampioen mag noemen, lukte het hen de afgelopen jaren maar niet de wereldtitel te pakken. Vastberaden bereiden zij zich voor op de Sasol Solar Challenge 2021 in Zuid-Afrika. Aan Glasnost de vraag om hen met een strategische aanpak onder de aandacht te brengen in de media en ze daarmee een welverdiend podium te bieden.

Opdracht

Het Brunel Solar Team wil jongeren inspireren over de mogelijkheden op het snijvlak  van duurzaamheid, techniek en innovatie. Het doel is om de naamsbekendheid van het Brunel Solar Team te vergroten en Nederlanders te betrekken bij de prestaties die zij leveren. Daarnaast is de vraag om aandacht te vragen voor Brunel, die dit jaar de nieuwe hoofdsponsor zijn van het Brunel Solar Team.

Strategie & Resultaat

In samenwerking met het Brunel Solar Team zijn drie belangrijke momenten gekozen, waarop het team de mogelijkheid had om zichzelf en hun innovaties aan de media te presenteren. De campagne is van start gegaan met de onthulling van de auto, waarmee we ons gericht hebben tot een nationaal publiek. Tijdens de onthulling kreeg het team de mogelijkheid de laatste innovaties toe te lichten en hoe deze hun kans op de winst zouden vergroten. Met het tweede moment, de pr-stunt, hebben wij ons specifiek gericht op lifestyle media en influencers. In samenwerking met schoenenmerk Robey en CustomKicksNL hebben we een limited-edition sneaker ontworpen, waarvan het design alleen zichtbaar is wanneer je ermee in de zon loopt. Tenslotte hebben we AD journalist en verslaggever David Bremmer uitgenodigd mee te gaan naar Zuid-Afrika, waar hij de spanningen van het team op de voet kon volgen. Daardoor kon de 8-dagen-durende race nauwlettend gevolgd worden via Nederlandse media.

Daarnaast hebben we gedurende de campagne extra momenten gevonden, waarop we het Brunel Solar Team extra onder de aandacht konden brengen onder jongeren. Zo ging het team langs bij de voormalige middelbare scholen van verschillende teamleden, waar ze de volgende generatie ethousiasmeerden over techniek en innovatie. Ook schoof team captain Sanne Vilters aan bij de ‘Met Nerds Om Tafel-podcast’, waar ze enthousiast vertelde over hoe het team zich het hele jaar op de race heeft voorbereid en met welke uitdagingen zij te maken krijgen. Technisch manager Lars van Keulen sprak met verschillende media over de technische innovaties van hun zonneauto, zoals het  innovatieve motorontwerp en het optimale zonnepaneel. En nog vlak voor de race van start ging, was er een live-verbinding tussen het team in Zuid-Afrika en journalisten in Nederland, die vragen konden stellen over de laatste ontwikkelingen, spanningen en verwachtingen.

Met de algehele aanpak van de campagne is een PR-waarde van ruim €1.600.000 gerealiseerd, in zowel landelijke, lifestyle- en techmedia.

Brunel Solar Team Sneakers
Brunel Solar Challenge team
Credits
  • Lin Schakenraad Account Director
  • Carolijn Pennings Senior Consultant
  • Tjerk de Vries Account Executive
  • Kristy Arets Account Manager
  • Arvid Wiegerinck Producer
Voor ons gaat samenwerking over inclusiviteit. Over een gelijkwaardig partnership. We geloven dat dit de brandstof is voor succes. Let’s meet.

Onderdeel worden van ons team?
Check dan onze ‘jobs’ pagina en laat ons weten wat je ambities zijn.