Wanneer je een inhaker ziet moet je die met beide handen aangrijpen. Dus dat hebben we gedaan, samen met De Vegetarische Slager. En hoe! Op 13 februari publiceerde de Volkskrant een artikel over hoe de Europese Unie jaarlijks tientallen miljoenen subsidie uitgeeft aan campagnes om het eten van vlees in Europa te promoten onder haar burgers. Geen grap. Enerzijds is de Europese Unie bezig met het maken van onderlinge afspraken en het aanpassen van wet- en regelgeving voor een schoner klimaat en het tegengaan van de opwarming van de aarde, anderzijds promoten ze het eten (en dus produceren) van meer vlees. Eén van de meest klimaat-belastende industrieën. Een beetje tegenstrijdig, toch? Dat vonden wij ook.
#SubsidieSpecktakel
De Vegetarische Slager strijdt al jaren voor de ontwikkeling en promotie van vleesalternatieven, die niet alleen dierenleed voorkomen, maar ook minder impact hebben op het klimaat. Laten het artikel van de Volkskrant en de start van de Nationale Week Zonder Vlees nu precies de juiste aanleiding zijn om deze contradictie onder de aandacht te brengen. Glasnost bedacht voor De Vegetarische Slager de creatieve campagne ‘het #subidiespecktakel’: een officiële aanmelding voor de subsidie voor vleespromotie, maar dan voor de vegetarische variant.
Wat een media #specktakel
Nieuws kun je zelf creëren en dit hebben we met het #subsidiespecktakel laten zien. Samen met het team van De Vegetarische Slager rolden we in ongeveer een week tijd onze plannen uit en zorgden we ervoor dat iedereen op de hoogte was van het specktakel. We kozen er bewust voor om op zaterdag live te gaan en de Nationale Week zonder Vlees een stap voor te zijn. Zo startte de slager aan het begin van de week met het benaderen van zijn achterban via social media: hadden zij het artikel van de Volkskrant gelezen en hoe zouden zij het geld van een dergelijke subsidie gebruiken om vegetarisch vleesch te promoten? Er werd vervolgens een brief geschreven die zichtbaar was in alle Nederlandse kranten, breed werd uitgemeten in online & RTV-media en zichtbaar was voor het Europees Parlement (letterlijk!). Een merk dat de stoute schoenen aantrekt en vegetarisch vleesch aanmeldt voor vleessubsidies is een garantie voor rumoer en headlines. Als je dan ook nog het lef hebt om Frans Timmermans direct aan te spreken via een open brief op een abri voor het Europees Parlement én op zaterdag in de meeste landelijke kranten, heb je de aandacht van alle redacties te pakken.
Green deal emoji
Naast de voorbereidende posts in de week voor de actie, werd er op de dag van de livegang ook volop aandacht besteed aan het specktakel: zo vroeg De Vegetarische Slagers haar volgers om een groen vinkje te plaatsten onder de betreffende posts op Facebook en Instagram wanneer zij de oplossing van De Vegetarische Slager steunden. De brief is inmiddels aangeboden en het pleidooi voor steakhoudende subsidieverdeling op de kaart gezet.
Resultaten
De oproep aan Frans Timmersmans ging een eigen leven leiden en het duurde niet lang voordat het #subsidiespecktakel het gesprek van de dag was in Nederlandse media en op social. Een selectie van de publicaties: RTL Nieuws, Nu.nl, Metronieuws, Het Parool, Adformatie en RTL Z. Ook op RTV kon je niet om ons heen, zo waren we onder andere te horen en zien bij WNL op zondag, RTL Nieuws en NOS Journaal NPO 1. Tot slot, ging het ook los op Twitter en gingen mensen met elkaar in discussie. Missie geslaagd! We bereikten een mediawaarde van bijna 400.000 euro met een mooi positief sentiment en vermelding van de kernboodschap.
Meer weten?
Wil je meer weten over alle ins & outs omtrent deze strategie, stuur ons dan even een berichtje.
- Credits
-
- Amber Haank Strateeg
- Tim van Aerschot Creatief Strateeg
- Sophia Heemskerk Senior Consultant
- Boris Wielers Consultant