Probleem
Wanneer je aan een sportauto denkt, denk je aan Porsche. Ondanks de enorme bekendheid is de binding met het merk onder jongvolwassenen toch beperkt. Ook maken de aanscherping van de privacywet en het einde van third-party cookies het onmogelijk om via derden inzicht te krijgen in de doelgroep. Daarom heeft PON, de Nederlandse importeur van Porsche, Glasnost gevraagd een eigen contentplatform te ontwikkelen, waarmee ze de toekomstige generatie Porsche rijders vroegtijdig aan zich kunnen binden en tegelijkertijd eigen data kunnen verzamelen. Hiermee richt Porsche zich op de ambitieuze entrepreneurs en creatieve smaakmakers in Nederland, die zich nu misschien nog geen Porsche kunnen veroorloven, maar over tien jaar mogelijk wel. De vraag is zowel creatief en strategisch – het ontwikkelen van een redactionele visie – als operationeel – het opzetten van een of meerdere kanalen voor inspirerende content. Daarmee zetten we Porsche als brand publisher weer in de driver’s seat.

Insights
In een wereld waar alles ten overvloede aanwezig is, is een Porsche niet voor iedereen. Het merk roept een bepaalde mate van exclusiviteit op; een gevoel van schaarste. Je moet bereid zijn er moeite voor doen. Dit gevoel willen we ook oproepen met het contentplaform. We gaan op zoek naar ongewone verhalen voor een publiek dat op zoek is naar schaarste. Vanuit deze visie is Discovered ontstaan.
Porsche en ondernemerschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alleen vanuit het ondernemersverhaal van Ferdinand Porsche, maar ook omdat je enigszins succesvol moet zijn om je een Porsche te kunnen veroorloven. Met de content van Discovered richten we ons te allen tijde op het professionele leven van mensen. Mensen die binnen hun vakgebied excelleren en opvallen doordat ze een andere weg durven in te slaan. Inspirerende mensen, afkomstig uit uiteenlopende industrieën en (sub)culturen. ‘Micro-influencers’, die binnen hun eigen kringen al naam gemaakt hebben en via Discovered geïntroduceerd worden aan een breder publiek. Daarnaast biedt Discovered ook ruimte aan andere domeinen binnen het interessegebied van de doelgroep, zoals kunst, design, muziek, mode en reizen.


Resultaat
In samenwerking met Digital Branding Agency Born05 is het concept van Discovered doorvertaald naar een online platform met een high-end, exclusieve uitstraling. De bezoeker ‘bladert’ soepel door het online magazine heen, wat rijkelijk gevuld is met artikelen, fotografie en film. Discovered past zich aan naar het apparaat van de lezer, waarbij video’s op smartphones in verticaal formaat worden aangeboden. Naast geschreven interviews zijn drie formats ontwikkeld met focus op beeld en geluid. In de korte docu’s van Tipping Points vertellen bijzondere ondernemers over de omslagmomenten van hun carrière; verhalen vol inspiratie, passie en doorzettingsvermogen. Samen met Podcast Agency Airborne produceren we het format Moved by Sound, een maandelijkse podcast waarin Eva Cleven smaakmakers uit de muziekwereld interviewt over hun carrière aan de hand van zeven muziektracks die zij zelf hebben geselecteerd. Natuurlijk mogen ook autoreviews niet ontbreken op Discovered, maar dan op een niet-traditionele manier. In Eye for Detail worden Porsches bekeken vanuit het perspectief van mensen met een specifiek ambacht, zoals architect Rikjan Scholten, vormgever Mats Horbach of schoenenontwerper Zeynep Dag.
Discovered biedt Porsche een platform om de komende jaren te bouwen aan de community. Een platform wat verder groeit met nieuwe formats en verhalen om de lezer te inspireren. Content die ervoor zorgt dat ook het hart van de nieuwe generatie een sprongetje maakt bij het zien van een Porsche.
- Credits
-
- Lin Schakenraad Account Director (Glasnost)
- Christian Brienen Senior Content Creative (Glasnost)
- Timo Wilbrink Creative Director (Born05)
- Arthur van Seggelen Account (Glasnost)
- Sophie Benink Strateeg (Glasnost)
- Mathijs Pattinama Junior Content Creative (Glasnost)
- Zeferino de Fretes Art Director (Born05)
- Arjen Gosman Senior developer (Born05)
- Jesse Otten Motion designer (Born05)
- Marjolein Franse Insights Strateeg (Born05)
- Marthe van der Westerlaken Project Manager (Born05)
- Marvin Jacobs Creative Director (Airborne)
- Maaike Luijer Senior Producer (Airborne)
- David Widen Creative Director (Four Creating)
- Jurriaan Kwakkel Visual Director (Four Creating)
- Boris Marijn Camera (Four Creating)
- Maarten Brom Camera (Four Creating)
- Wiebe Beckman Creative (Four Creating)
- Ruben Stam Post-production (Four Creating)