Probleem
Waar loopt de klant tegenaan en wat is de opdracht die ze ons gaven?
Tijdens COVID-19 waren senioren meer geïsoleerd dan ooit omdat zij geen contact konden maken met familie en vrienden. Veel senioren omarmden technologie om verbonden te blijven en werden zogenoemde “Silver Surfers”. Deze Silver Surfers voelen zich genegeerd door tech-merken zoals Google wegens een gebrek aan specifieke communicatie richting de doelgroep en producten op maat.
Dat heeft als gevolg:
- Dat ze niet op de hoogte zijn van de Google-producten die voor hen beschikbaar zijn.
- Zelfs als ze de producten kennen, weten ze niet altijd welke waarde deze producten kunnen toevoegen aan hun dagelijks leven
- En ze over het algemeen niet het vertrouwen hebben om nieuwe technologie te adopteren. Het opzetten van een nieuwe dienst of apparaat wordt namelijk als ingewikkeld of eng ervaren.
Dus, heeft Google ons gevraagd een creatieve digitale campagne te bedenken om de Google producten en services onder de aandacht te brengen bij de Silver Surfers.
Insights
Welk inzicht hebben we gevonden en hoe hebben we daar op ingespeeld met onze strategie?
Maar, het is niet noodzakelijk het geval dat senioren technologie schuwen of een hekel hebben aan apparaten. In plaats daarvan gebruiken ze alleen technologie die ze nuttig vinden en verzetten ze zich tegen technologie die ze niet gebruiken. Ook beschouwen ze zichzelf niet als “oud” of “senior”. Ze bevinden zich juist in de bloei van hun leven en hebben meer tijd om dingen te doen waar ze van houden en nieuwe activiteiten te ontdekken.
We verenigden deze twee inzichten en bedachten iets wat volledig in de tijdgeest van nu past, maar nog niet bestond; een 65+ vlogger.
Resultaat
Wat hebben wij gedaan en wat zijn de eindresultaten?
Die 65+ vlogger moesten we natuurlijk wel eerst vinden! Aan de hand van een paginagrote vacature in Het Parool zijn we op zoek gegaan naar onze ‘Vlogger met Levenservaring’. Uit alle aanmeldingen is de perfecte kandidaat gekomen en kon het vloggen beginnen.
De keuze viel op de Amsterdamse Madeleine (61), zij leerde vloggen door middel van het gebruik van services van Google en met hulp van topvlogger Quinsding, is gaan dansen met de talentvolle Akram Bouchiba en heeft prachtige natuurfoto’s geschoten en bewerkt met Stijn Dijkstra (beter bekend als Furstset). Ook mocht ze samen met Hidde de Brabander, een geliefd gezicht van 24Kitchen en Koffietijd, een fantastische taart gaan bereiden en wijnproeven met wijnkenner Martien Meiland.
De campagne resulteerde in vijf onwijs leuke vlogs genaamd “Madeleine Ervaart .. “ wekelijks te zien op het Youtube kanaal van Google NL en vijf korte vlogs voor de Google Ervaring website. Naast de paginagrote publicatie van de vacature in Het Parool was er aandacht voor de campagne op onder andere NOS Stories, Dutchcowboys, Adformatie en regionale kanalen en werd onze vlogster geïnterviewd door Het Parool en Seniorweb. Daarnaast brachten alle gastvloggers de vlogs van Madeleine onder de aandacht op hun Instagram kanaal.
- Credits
-
- Sophie Benink Strateeg
- Tim van Aerschot Creatief Strateeg
- Kristy Arets Account Manager
- Carolijn Pennings Senior Consultant
- Four Creating Partners