We revolt
They talk

In het kort

Gen Alpha leeft niet bepaald in een wereld vol regenbogen en eenhoorns. Ze hebben hun eigen set uitdagingen. Samen met speelgoedfabrikant Hasbro hadden we door dat Transformers de stoere maatjes kunnen zijn waar kids op kunnen rekenen als het even tegenzit. We bedachten en ontwikkelden de Bravery Boost hulplijn; een digitaal platform waar Belgische en Nederlandse ouders en kids met AI een gepersonaliseerde video konden maken, waarin ze door none-other dan Bumblebee worden aangemoedigd om moed te vinden in zichzelf.

Aanleiding

De jongste generatie heeft nog niet hetzelfde enthousiasme voor Transformers als hun ouders, die zijn opgegroeid met de iconische Autobots in tekenfilms en kaskrakers. De uitdaging was om meer liefde voor het merk te creëren rond de release van de bioscoopfilm ‘Transformers: Rise of the Beasts’. De Transformers brand moest een manier vinden om betekenisvol te zijn voor Generatie Alpha, op een manier die aansluit bij de eigen merkwaarden: teamwork en bravery. Hasbro begreep dat Transformers meer kunnen zijn dan coole actiefiguren – ze wilden ook superhelden zijn voor het echte leven.

Strategie & idee

Een superheld heeft een missie nodig. Om uit te vinden hoe Transformers het best te hulp konden schieten, vroegen we dat aan honderden kinderen tussen de 5-9 jaar oud in Nederland en België. Wat blijkt: Gen Alpha heeft het niet altijd makkelijk. Ze groeien immers op in een complexe wereld met allerlei uitdagingen. Eentje waarin veel gebeurt maar ook veel van hen wordt verwacht. Bovendien maken ze sociaal en emotioneel grote sprongen in hun ontwikkeling. Nieuwe situaties, nieuwe prikkels en nieuw gedrag zijn – meer dan eens – redenen voor onzekerheid. In onze gesprekken gaf vier op de tien kinderen aan zich wekelijks angstig te voelen. En juist tijdens spannende momenten heb je soms gewoon een steuntje in de rug nodig. Wie kan dat beter bieden dan een betrouwbare vriend; iemand die je nooit in de steek laat? Juist, de Transformers.

Wat in het voordeel van deze kids spreekt is dat ze ongekend tech savvy zijn; platforms als YouTube en TikTok zijn hun speeltuin. Omdat de gemiddelde achtjarige nog geen krant leest, beseften we dat traditionele pr-tactieken niet de manier zijn om hun aandacht te trekken. Om deze kids (en hun ouders) te bereiken, moesten we op missie in de digitale wereld.

Het idee? De Transformers Bravery Boost: een digitale hulplijn, waar ouders en kinderen terecht kunnen op de momenten waar ze een beetje moed kunnen gebruiken.

Executie

We lanceerden die Bravery Boost hulplijn. Ouders konden verhalen delen over hun kids die met angsten worstelen. Met een vleugje AI-magie kregen kids persoonlijke video-peptalk van hun favoriete Autobot voor de momenten die ertoe doen, van toetsen maken tot afzwemmen.

We timeden de introductie met de release van de film ‘Transformers: Rise of the Beasts’. PR en influencers verspreidden het nieuws als een lopend vuurtje, waarbij de onderzoeksresultaten zorgden voor de relevantie. We bundelden de krachten met bekende ouders uit de Benelux, om op die manier zo veel mogelijk ouders en opvoeders in de lage landen te bereiken. Dat deden we niet zomaar. Nee, we gingen langs met Bumblebee himself! Het voelde voor hun nietsvermoedende kids alsof de Transformers er altijd voor ze waren als ze een portie lef nodig hadden.

Resultaat

Dat is het verhaal van hoe Transformers van gave actiehelden veranderden in die buddy’s voor kids als het even spannend werd. Deze campagne draaide niet alleen om een goed gevoel. Het ging ook om tastbare resultaten. De media gingen los op het idee van de Bravery Boost. Samenwerken met de bekende ouders gaf het nog meer power. Zo groeide de Bravery Boost hulplijn uit tot een vertrouwde vriend voor ouders en kinderen, en werd een centraal aanspreekpunt voor ouders die steun zochten voor hun kinderen.

Als je het ons vraagt bewijst deze campagne de kracht van storytelling, en de meerwaarde voor je merk wanneer je de daad bij het woord voegt.

Credits
  • Kirsten Peterse Account director
  • Mirjana Babić Sr PR consultant
  • Dian Koot PR consultant
  • Mathijs Pattinama Jr Content creative
  • Renee van Brakel Account executive
  • Diego Scalici Account executive
  • Michael Kouwenhoven Creative director (Born05)
  • Anke Valkhof Sr Project manager (Born05)
  • Marthe van der Westerlaken Project manager (Born05)
Voor ons gaat samenwerking over inclusiviteit. Over een gelijkwaardig partnership. We geloven dat dit de brandstof is voor succes. Let’s meet.

Onderdeel worden van ons team?
Check dan onze ‘jobs’ pagina en laat ons weten wat je ambities zijn.