Ben & Jerry’s en Netflix brengen het beste van twee werelden samen om een nieuwe, unieke ijssmaak te introduceren: Netflix & Chilll’d. De twee iconische merken, die beiden niet meer weg te denken zijn van een gezellige avond op de bank, slaan de handen ineen. Om een buzz te creëren rond de samenwerking en de nieuwe smaak groots te introduceren in Nederland, klopte Ben & Jerry’s bij Glasnost aan.
Doelstellingen
- Media-aandacht voor de samenwerking tussen Ben & Jerry’s en Netflix en voor de nieuwe smaak Netflix & Chilll’d.
- Betrek media, influencers en consumenten bij de productintroductie.
Strategie
Bij het merk Ben & Jerry’s staat plezier en humor voorop. Daarom pakt het ijsmerk met de samenwerking met Netflix – de eerste wereldwijde samenwerking – groots uit. Het nieuws werd één dag voor alle andere communicatie aangekondigd met een groot première evenement, de Flavour Première, in de Verenigde Staten. Dit bracht voor de lokale markten, zoals Nederland, een grote uitdaging met zich mee. Want de kans dat het nieuws binnen één dag zou overwaaien, was hierdoor groot. Daarom koos Glasnost voor de strategie om juist ook in Nederland een unieke ervaring van de twee iconische merken aan media, influencers, en consumenten te bieden. Nu de boodschap (Message uit het 3-M-model) wellicht vervroegd bekend zou worden in Nederland, is het zaak om een moment te creëren dat hoe dan ook buzz oplevert.
Maar hoe enthousiasmeer je influencers, media en consumenten voor een evenement van Ben & Jerry’s en Netflix samen, terwijl je dit nog niet kan communiceren op de uitnodiging? Het nieuws van de samenwerking was tot slot nog strikt geheim. Om influencers en relevante media te enthousiasmeren voor de Flavour Première, was het belangrijk dat het voor hen hoe dan ook een onvergetelijke avond uit zou worden. Ben & Jerry’s staat voor fun en wat is more fun dan een avondje hard lachen? Netflix staat vol met stand-up comedy shows, dus besloot Ben & Jerry’s om het beste van twee werelden naar het Tobacco Theater te brengen. In het theater, dat perfect was voor een stand-up comedy show, bootsten we het première gevoel na. Na aankomst op de rode loper volgt een avondvullend programma met – naast stand-up comedy – de onthulling en een borrel met leuke, verassende elementen. Iedere gast mag een vriend(in) of ander gezelschap meenemen, want een avondje uit doe je toch echt liever samen. En natuurlijk is er een overvloed aan ijs.
Om de smaak breder onder de aandacht te brengen, adviseerde Glasnost Ben & Jerry’s de nieuwe smaak ook onder de aandacht te brengen via influencers. De aanpak bestond uit het bezorgen van Netflix & Chilll’d-pakketten bij micro- en macro-influencers, waaronder ook de influencers die door andere verplichtingen niet bij de Flavour Première aanwezig konden zijn.
Uitvoering
Met een rode loper en speelse aankleding, vormde het Tobacco Theater in Amsterdam het decor waar de onthulling met het juiste première-gevoel werd gedaan. Tegelijkertijd met een nuchtere Hollandse knipoog die bij Ben & Jerry’s past. De Flavour Première werd gehost door Moise Trustfull, die alles over het ijsmerk weet aangezien ze afgelopen zomer naar de Ben & Jerry’s fabriek in Vermont op bezoek is geweest. Als hoofdact van de avond vroegen we Soundos El-Hamadi, één van de drie Nederlanders met een eigen Original-show op Netflix, om op te treden. Glasnost nodigde influencers, zoals Amije van der Laan, Lily Tjon en Bradley Braafhart, en media, zoals CosmoGirl!, Girlscene en Culy, uit. Consumenten konden plekken winnen via de winactie van Ben & Jerry’s, die werd gecommuniceerd via hun social media kanalen. Het thema ‘Flavour Premiere’ kwam tot leven via allerlei elementen, zoals een rode-loper-fotobooth, een cocktailbooth met CHILLL’D tini’s (een cocktail met dezelfde ingrediënten als het ijs) en een chilll’d-hoekje waar het verhaal van Ben & Jerry’s tot leven kwam. Het evenement leverde veel media-aandacht op: van social posts tijdens de avond tot online recensies en tips over de nieuwe smaak. Tijdens de redactietour, die in goede smaak viel, werd de nieuwe Ben & Jerry’s smaak Netflix & Chilll’d ten slotte geïntroduceerd bij influencers, lifestyle- en foodmedia.

Resultaten
De nieuwe smaak bleef dan ook niet onopgemerkt en het nieuws was onder andere te lezen op Libelle, Girlscene, Glamour, Grazia en Amayzine. Ook in foodmedia, zoals Culy, FavorFlav en Distrifood, werd de samenwerking uitgelicht. Tijdens de Flavour Premiere deelden de influencers veel foto’s van het evenement en de nieuwe ijssmaak. Zoals onder andere Lotte van Eijk (44,4k volgers), Marco Dreijer (12k volgers) en Samya Hafsaoui (4,4k volgers). In totaal werd een mediawaarde van 599.275 euro gerealiseerd en een cumulatief bereik van ruim 15 miljoen.
- Credits
-
- Tinka Snoeijs Consultant
- Linh Vu Account Executive
- Wouter Glaser Account Director