We revolt
They talk
Bud king of beers event

The King of Beers is here! En hoe. Bierbrouwerij AB InBev bracht het iconische merk Budweiser onder de naam Bud in de zomer van 2019 naar Nederland. Aan Glasnost ‘to make way for the King’. Uiteraard met de focus op free publicity, met bereik binnen een brede doelgroep (bierdrinkers) en een primaire focus op millennials (18-34 jaar) in grote steden.

Breaking news

Nieuws of geen nieuws? In het geval van Bud was dat wel duidelijk. Een Amerikaans biermerk dat de Nederlandse biermarkt betreedt is een garantie op headlines! Als je dan ook nog eens sponsor wordt van de grootste en succesvolste voetbalclub van Nederland (Ajax) dan slaan de redactionele stoppen helemaal door. En zo geschiedde… Stap voor stap lieten we Nederland kennismaken met ’s werelds bekendste biermerk. De media stonden er vol mee.

Kings Alley

Maar dat was nog niet voldoende. Want als ‘Kings are made on the streets’, moet Bud ook naar de straten worden gebracht. De doelgroep van Bud, die zich bevindt in subculturen in stedelijke omgevingen, zoals de hiphop- en fashion scene, werd uitgenodigd voor Kings Alley. Achter in een donker steegje werden zij verwelkomd op een avond waar ze werden geïnspireerd om zelf de regie te pakken in het leven en er het meeste van te maken – to be a King.

Resultaten

Het nieuws over zowel de introductie van Bud op de Nederlandse markt als de sponsordeal voor Ajax sloeg in als een bom. Een selectie van publicaties: Adformatie, Nu.nl, De Telegraaf, Trouw, FD, RTL Nieuws, NRC, BN De Stem, AD, de Volkskrant, Het Parool, Quote, Business Insider, Distrifood, Ajax Showtime en de regionale kranten van De Persgroep. We bereikten een mediawaarde van 500.000 euro met een mooi positief sentiment en vermelding van de kernboodschap. De pr-launch leverde een cumulatief bereik van 145,6 miljoen op en de mediawaarde staat inmiddels op 2,6 miljoen euro. ‘Wazaaaaaaa!’, aldus Amber Haank, Account Director bij Glasnost.

Meer weten?

Bijvoorbeeld wat onze strategie was achter de nieuwsaanpak, of hoe we deze influencers (gratis) bij elkaar hebben gekregen? Neem dan contact met ons op.

Credits
  • Amber Haank Account Director
  • Tim van Aerschot Creative Strategist
  • Boris Wielers Consultant
  • Matthijs van Unen Consultant
Voor ons gaat samenwerking over inclusiviteit. Over een gelijkwaardig partnership. We geloven dat dit de brandstof is voor succes. Let’s meet.

Onderdeel worden van ons team?
Check dan onze ‘jobs’ pagina en laat ons weten wat je ambities zijn.