Samenvatting
Steeds meer mensen kiezen voor een plantaardig dieet. Als absolute nummer één van de biefstuk, kan restaurant Loetje natuurlijk niet achterblijven. Daarom introduceert Loetje de nieuwe Biefstuk Bali 0.0, de plantaardige versie van de bekende Biefstuk Bali. Voor de introductie heeft Loetje Glasnost gevraagd voor het ontwikkelen van de strategische PR-aanpak en succesvolle executie. De primaire doelstelling is om te zorgen voor een positief sentiment, met secundair een maximaal bereik. Glasnost heeft een PR-strategie ontwikkeld met een passende mediamix van culinaire- vak-, regionale- en nationale nieuwsmedia.
Om Loetje voor te bereiden op eventuele kritische vragen vanuit de media, hebben we hen tijdens een mediatraining het vuur aan de schenen gelegd. We hebben een duidelijke hoofdboodschap voor Loetje ontwikkeld, samen met een uitgewerkte Q&A. Het resultaat was naast een positief sentiment in de media, een PR-waarde van 394.000 waarmee de doelstelling van de PR-strategie is bereikt.
De opdracht
Wie kent Loetje niet? De autoriteit op het gebied van biefstuk is continue in ontwikkeling en lanceert in 2022 iets bijzonders: de Biefstuk Bali 0.0. De eerste plantaardige biefstuk op hun menukaart. Een nieuwtje dat het verdient groots aangekondigd te worden. Daarvoor sloeg Loetje de handen ineen met Glasnost, om hen te ondersteunen en te adviseren in de PR strategie en de executie rondom deze doorbraak. Een mooie uitdaging voor Glasnost.
De aanleiding van de nieuwe klassieker is het meebewegen met de gast en diens veranderende behoeften. Loetje wil er voor de gast zijn. Iets wat ze al 45 jaar doen. De nieuwe Biefstuk Bali 0.0 komt allereerst op het menu bij vijf Loetje locaties in Nijmegen, Amsterdam, Ouderkerk aan de Amstel, Rotterdam en Eindhoven. Eind 2022 wil Loetje vanuit alle locaties het nieuwe gerecht aanbieden.
Het nieuwe plantaardige zusje van de Biefstuk Bali is geproduceerd door Redefine Meat, een nieuwe leverancier die plantaardig vlees ontwikkelt met hetzelfde smaak- en mondgevoel als ‘echt’ vlees. Met de introductie van dit nieuwe gerecht zorgt Loetje, als autoriteit op het gebied van biefstuk, voor een doorbraak in de industrie. Loetje is de eerste restaurantketen die het gerecht op grotere schaal aanbiedt.
Resultaat
Binnen de kortste keren praatte heel Nederland over het nieuwe gerecht bij de biestukkenkoning. Er zijn onder andere interviews opgezet met de Telegraaf, Misset Horeca, Culy en AT5 die als autoriteit in het mediaveld de eerste toon hebben gezet door dit verhaal te delen. Van daaruit is nieuwsgierigheid gewekt bij andere media en is het nieuws verder breed opgepakt via het persbericht en later extra ingeplande interviews. Titels zoals o.a. het Algemeen Dagblad (nationaal en regionaal), Entree, Lindanieuws.nl, regionale zender AT5, nationaal radioprogramma Ekdom in de Morgenen radiozender Sublime FM zetten het verhaal omtrent Loetjes Biefstuk 0.0 voort. De resultaten bestaan – naast een positief sentiment – uit een 57.920.935 cumulatief bereik en een mediawaarde van €104.301.
Culy.nl: “Culy mocht de Biefstuk Bali 0.0 namelijk voorproeven en hoewel we aanvankelijk sceptisch waren (eerlijk is eerlijk), moeten we die mening toch bijstellen. We merkten het al meteen toen we de vleesvervanger in de pan zagen sissen in Loetjes royale portie boter; allemaal verrassend gelijkwaardig aan het echte werk”.
LINDA.: “Geen misteak: Restaurant Loetje komt met een vegetarisch biefstuk groen doen. Steeds meer restaurants voegen plantaardig vlees toe aan hun menu. Zélfs Loetje, de koning der biefstukken, introduceert een vegetarische steak”.
Het Parool: “Na jarenlang zoeken naar het perfecte recept heeft restaurant Loetje nu dan eindelijk een vegetarische biefstuk op de kaart. “Die structuur, en vooral ook de sappen, zijn heel moeilijk na te bootsen.”
- Credits
-
- Stijn Client Service Director
- Xanne Account Director
- Mirjana Consultant
- Tom Account Executive
- Tabitha Account Assistant