In het kort
In het voorjaar van 2023 lanceerde Porsche Nederland de ‘Garage Mentality’: een slimme digitale coach die ondernemers helpt met AI-aangedreven antwoorden. Deze sprong in innovatie omvatte meer dan auto’s; Porsche streefde ernaar ondernemers aan te moedigen net zo gedurfd en vooruitstrevend te zijn als hun voertuigen. De campagne illustreerde Porsche’s waardering voor de ondernemersmentaliteit en bewees dat uitdagingen de weg vrijmaken voor grensverleggende vernieuwingen. De ‘Garage Mentality’ werd niet alleen een concept, maar een tastbare bron van inspiratie, die ook de media niet onopgemerkt liet.
Aanleiding
Succesvolle merken begrijpen dat uitvindingen vaak voortkomen uit noodzaak, en dat dezelfde noodzaak leidt tot heruitvinding. Het vermogen om relevant te blijven voor een continu ontwikkelend publiek met wisselende waarden en interesses is van vitaal belang voor duurzaam succes. Zo ook voor Porsche. Hun uitdaging lag in het smeden van een culturele band met zowel huidige als toekomstige Porsche-rijders.
De opdracht was helder: de door Dentsu bedachte ‘Garage Mentality’ tot leven brengen voor jonge ondernemers als een symbool van ondernemersmentaliteit en innovatie, juist in turbulente tijden. En dit alles moest worden bereikt via de kracht van free publicity.

Strategie & Idee
Tegenwoordig is het lanceren van een nieuwe dienst vaak niet genoeg om de aandacht van de media te trekken. Laat staan buiten je eigen vakmedia. Dus gingen we op zoek naar manieren om dit verhaal wél relevant te maken voor journalisten.
De strategie ontstond uit een eenvoudige waarheid: de beste verhalen komen voort uit echte mensen. In dit geval betekende dat echte verhalen van echte ondernemers. Grootse ondernemers die klein zijn begonnen; een ware belichaming van de ‘garage mentaliteit’. Namen voor wie je een journalist ‘s avonds kunt wakker bellen.
Hun doorzettingsvermogen en veerkracht, vastgelegd in persoonlijke anekdotes en concrete adviezen voor andere ondernemers, werden de brandstof van de campagne.

Executie
We werkten in stilte aan interviews met deze ondernemers. We faciliteerden niet alleen media-contact, maar ook de verspreiding van hun verhalen op sociale media, waaronder LinkedIn. Eén naam stak boven het maaiveld uit: Guillaume Philibert, ooit begonnen in de garage van zijn ouders in Heemskerk, en nu wereldwijd bekend door Filling Pieces.
De supercharger voor publiciteit was een speciaal introductie evenement – gehuld in de sfeer van de garage waar Guillaume ooit begon. Hier werden de verhalen van ondernemers tot leven gebracht. De aanwezigen, variërend van ondernemers en media tot influencers, luisterden aandachtig naar Philibert, Merel van Helsdingen (Nxt Museum) en Ron Simpson.
Op D-day onthulde een persbericht ‘Garage Mentality’ aan de verdere zakelijke, tech-, auto- en lifestyle media. Simpel maar doeltreffend om de zichtbaarheid te maximaliseren.
Resultaat
De resultaten waren niets minder dan indrukwekkend. De campagne leverde artikelen op in gerenommeerde media, waaronder Quote, Business Insider en Marie-Claire, met een gezamenlijk bereik van 4.308.750 lezers. Sociale media stonden vol met posts van de betrokken ondernemers, waaronder José Woldring, Ruba Zai en anderen. Het meest waardevolle resultaat? De ‘Garage Mentality’ groeide uit van een term tot een beweging die ondernemers aanstak.

- Credits
-
- Lin Schakenraad Account director
- Arthur van Seggelen Account manager
- Christian Brienen Content creative
- Anouk Schepers Sr PR consultant
- Liduine Peek Account executive