Samenvatting
Steeds meer Nederlanders maken de bewuste keuze voor een non-alcoholisch alternatief. Om haar positie in de Nederlandse markt te verstevigen heeft non-alcoholisch spirit merk Seedlip de hulp van Glasnost ingeschakeld om het merk onder de aandacht te brengen. Inspelend op deze trend openden wij samen met Seedlip en Amsterdamse kombucha brouwerij Butcha, pop-up Slijterij DROOG: de eerste alcoholvrije Slijterij van Amsterdam. Met een actuele media- en influenceraanpak hebben we niet alleen een hele hoop media-aandacht gegenereerd, maar ook laten zien dat alcoholvrij minstens net zo lekker is als het ‘echte’ spul.
De opdracht
Seedlip wil de consument laten zien dat haar product een waardig en smaakvol alternatief is voor alcoholische versnaperingen, zonder in te leveren op smaak of ervaring. Gezellig thuis of met vrienden buiten de deur. Aan Glasnost de vraag het Seedlip-assortiment in Nederland onder aandacht te brengen en te laten zien hoe je van Seedlip kunt genieten in alledaagse, maar nieuwe gelegenheden! Met deze campagne wilt Seedlip de wereld voor eens en voor altijd ontdoen van het vooroordeel dat alcoholvrij smaakloos is en bewijzen dat nul procent net zo spannend kan zijn.
Strategie
De opdracht van Seedlip vroeg om een actueel haakje. Deze vonden wij in de opkomende trend van ‘sober moderation’, een trend waar alcoholvrij meer en meer gezien wordt als gezond alternatief tijdens sociale gelegenheden, gewoon thuis op de bank of in het zonnetje op het terras. Smaak en beleving spelen daarbij een belangrijke rol. Om de verschillende smaakcombinaties een extra ‘kick’ te geven, vormde Seedlip een team met kombuchamerk en brouwerij Butcha; ‘a match made in heaven’. Net als Seedlip worden Butcha’s drankjes gemaakt van de beste natuurlijke ingrediënten met de complexiteit en smaak die je verwacht van een alcoholisch drankje.
Samen openden we pop-up Slijterij DROOG, de eerste non-alcoholische Slijterij in Amsterdam. Met een persbericht omtrent de ‘sober moderation’ trend werden nationale, lokale, food, lifestyle en vakmedia van de samenwerking op de hoogte gebracht en uitgenodigd voor de feestelijke opening van Slijterij DROOG. Daar kregen journalisten de mogelijkheid om in gesprek te gaan met Ben Branson, oprichter van Seedlip, en Samuel Levie, mede-oprichter van Butcha.
Voor de activatiefase stelden Seedlip en Butcha het ideale perspakket samen. Betaalde influencer samenwerkingen creëerden vervolgens de nodige buzz rondom de co-creatie en opening van Slijterij DROOG binnen de verschillende food en lifestyle doelgroepen van Seedlip.
Om de campagne te verlengen werkten we samen met Laura Brady, ‘s werelds beste bartender. Speciaal voor de opening ontwikkelde ze in samenwerking met Butcha een cocktail recept genaamd de ‘tonic inspired kombucha’.
Resultaat
Met een totale PR-waarde van bijna €350.000,- hebben we Seedlip’s positie binnen de Nederlandse markt verstevigd en hun wens voor een toename in naamsbekendheid dubbel en dwars waargemaakt. De opening van Slijterij DROOG genereerde aandacht bij nationale en lokale media titels, met een positief sentiment en bereik binnen de doelgroep. Met de campagne is een toenemende interesse in lekkere non-alcoholische alternatieven aangewakkerd, zo blijkt uit de grote hoeveelheden content die door media en influencers rondom de opening van Slijterij DROOG en co-creatie gemaakt werden.
- Credits
-
- Sophia Heemskerk Account Director
- Manon van Brecht Senior Consultant
- Loulou Wentholt Consultant
- Mellijn van Zanen Account Executive
- Dax van Eijkeren Account Assistant
- Sophie Lips Design
- In samenwerking met Samuel Levie & Siewerd Nicolai (Butcha) initiatiefnemer concept & Two Chefs Brewing (pop-up locatie)