Voedselverspilling. Niet het meest sexy onderwerp om over te praten, toch? Maar het is wél erg belangrijk. Jaarlijks verdwijnt per persoon nog zo’n 34 kilo eetbaar voedsel in de vuilnisbak. Too Good To Go gelooft dat je met kleine veranderingen in je dagelijks leven een verschil kunt maken. De impactorganisatie introduceerde in oktober daarom het gratis magazine Eetlust om voedselverspilling uit de taboesfeer te halen. In het magazine wordt het tegengaan van voedselverspilling op een ludieke manier onder de aandacht gebracht. Kontjes, stronken en stelen van eten wat vaak in de vuilnisemmer belandt, zijn pikant geportretteerd en gebruikt als ingrediënt voor verleidelijke recepten. Spannend, maar echte nieuwswaarde ontbrak nog.
Aan Glasnost daarom de vraag om publiciteit te realiseren voor het ludieke magazine bij uiteenlopende media en influencers. De grootste uitdaging hierbij was dat het concept en de inhoud van het magazine al volledig vast stonden en er dus geen ruimte was om inhoudelijk nog toevoegingen te doen op het magazine. Of toch wel?
Strategie – Freddy met de billen bloot
Wat het magazine namelijk nog niet had, was een covermodel. En daar lag een mooie kans om het magazine kracht en pr-waarde mee te geven. Maar dan moet je wel de juiste persoon kiezen. Een geloofwaardig interessant persoon, met affiniteit met het onderwerp. En dan kan het er maar één zijn: Freddy Tratlehner (Vjeze Fur). Freddy werd het gezicht van het magazine en de campagne. Maar ook de spreekbuis waarmee we media en influencers wisten aan te zetten over het magazine en voedselverspilling te publiceren.
Gefaseerde campagne
Om media en influencers te triggeren ontvingen zij een teaser waarin gecommuniceerd werd dat Vjeze Fur met de billen bloot ging voor een soft erotisch magazine. Op deze manier trokken we alvast de eerste aandacht van journalisten.
Onder embargo werden interviews met Freddy gepitcht zodat deze publicaties live gingen op de dag van de introductie. Het Algemeen Dagblad en Metro waren de eerste media waarin Freddy het verhaal achter het magazine kon vertellen en de missie van Too Good To Go onder de aandacht bracht.
Free publicity door creativiteit
We wilden dat media en influencers op een ludieke en spraakmakende manier het magazine te zien kregen. Aangezien veel mensen weer thuis werkten i.v.m. de COVID-19 maatregelen, stuurden we journalisten en influencers een dag voor de livegang een spannende, instagrammable box, met een cijferslot.
Deze aanpak resulteerde in veel rumoer op de social media kanalen van influencers die hun nieuwsgierigheid deelde met hun volgers. Een dag later ontvingen zij via een persoonlijke videoboodschap van Freddy de code, waarmee zij het pakketje konden openen.
En met succes: met enkel de press kits is een PR waarde gegenereerd van meer dan € 500.000. Ook verschillende lifestyle media schreven een artikel over het magazine. Zij mochten verschillende recepten uit het magazine publiceren wat hen extra nieuwswaarde bood. Onder andere Elle Eten, Culy en Amazine plaatsen een artikel over Eetlust magazine.
Influencer collabs
Na de storm van free publicity was het de beurt aan de influencers met wie we betaalde samenwerkingen hadden opgezet. Zij belichtten hun favoriete recept of artikel om de boodschap over voedselverspilling onder de aandacht te brengen. En ook deze content werd weer met een sexy knipoog gemaakt. De influencerselectie werd gemaakt op basis van de fit met het merk en de purpose van Too Good to Go. En dus niet enkel op bereik. De match is de belangrijkste factor bij je keuze en het maken van impact.


Resultaten
Door de gefaseerde aanpak van de campagne hebben we over een langere periode de aandacht op Too Good To Go kunnen vestigen. Met als resultaat een totale PR waarde van €827.865. Ook de betaalde samenwerkingen met influencers waren succesvol: we realiseerden een gemiddeld cpm van €35 en bijna 650.000 impressies. Een geweldig goed resultaat.
Benieuwd hoe PR en influencers voor jouw merk kunnen werken? De koffie staat warm en de vodka koud, maak hier een afspraak.
- Credits
-
- Matthijs van Unen Senior Consultant
- Lonneke de Boer Consultant
- Tim van Aerschot Creatief
- Lizzy van der Hofstad Account Executive
- Romy Kessing Account Assistant