In het kort
Ziggo’s “Maak vandaag fantastisch” krijgt vorm door een aangrijpende merkactivatie: de “Huiskamer van Toen”. In samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds en Beeld en Geluid nemen we ouderen mee op een betoverende reis terug in de tijd, waar interactieve muren herinneringen doen herleven en bewegend interieur en tv-fragmenten een brug slaan tussen verleden en heden. Een eerbetoon aan de generatie die als eerste de magie van televisie ontdekte.
Aanleiding
In een wereld die vaak gefocust lijkt op de nieuwste technologische snufjes, streeft Ziggo ernaar om te laten zien dat moderne technologie ons vandaag de dag fantastische ervaringen kan bieden. Ervaringen die voor iedereen toegankelijk zouden moeten zijn. Dit streven naar geweldige ervaringen voor iedereen, vooral degenen die wellicht minder vertrouwd zijn met technologie, zoals ouderen, vormt de kern van Ziggo’s missie.

Strategie & idee
De doorslaggevende inzichten achter het concept van de “Huiskamer van Toen” zijn geworteld in het besef dat verwondering voortkomt uit veiligheid en vertrouwdheid, waarbij ervaringen en herinneringen een rol spelen. Dat is echter niet voor iedereen vanzelfsprekend. Vooral niet voor ouderen, en in het bijzonder voor degenen met dementie, voor wie het teruggrijpen op herinneringen een uitdaging kan zijn.
Tegelijkertijd wordt technologie vaak als vanzelfsprekend beschouwd, zoals in dit geval de televisie. Laat het nu net zo zijn dat de jeugd van toen – de jaren ‘50 waarin de televisie voor het eerst in Nederlandse huiskamers werd geïntroduceerd – behoren tot de ouderen van nu.
Die inspiratie leidde tot de Ziggo Huiskamer van Toen: een meeslepende ervaring waarin ouderen aan de hand van moderne technologie terugreizen naar betekenisvolle momenten in hun verleden.

Executie
De Huiskamer van Toen is meer dan alleen een fysieke ruimte; het is een emotionele reis. Authentieke meubels uit de jaren ’50 nemen ouderen mee naar een tijd die hen vertrouwd is. Terwijl de digitale wanden subtiel bewegen, worden foto’s en video’s van weleer nieuw leven ingeblazen voor de ogen van de bezoekers. De ruimte wordt gevuld met de geluiden van historische tv-fragmenten en tijdloze muziek. Van nieuws over de maanlanding tot meezingen met Ome Willem. Voor een rijkheid aan beelden is er nauw samengewerkt met het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.
Het Nationaal Ouderenfonds bracht ons waardevol inzicht in het leven en de gevoeligheden van ouderen, wat zorgde voor een werkelijk inclusieve campagne die hun levens daadwerkelijk verrijkte. Met de “Huiskamer van Toen” hebben we zorginstellingen en woonlocaties door heel Nederland bezocht. Deze regionale benadering stelde ons in staat om zowel nationale als lokale pers uit te nodigen om verslag te doen.
Resultaat
De “Huiskamer van Toen” heeft met succes laten zien dat technologie bruggen kan slaan tussen generaties en herinneringen kan laten herleven. Deze inclusieve benadering heeft niet alleen de missie van Ziggo onderstreept, maar ook tastbare resultaten opgeleverd. Zowel nationale als lokale media hebben enthousiast verslag gedaan van de activatie. De Huiskamer van Toen is daarmee niet alleen een eerbetoon aan het verleden, maar ook een krachtig bewijs van technologie’s vermogen om harten te raken en generaties te verbinden.
- Credits
-
- Xanne Liebregts Account director
- Kristy Arets Sr Account manager
- Sophie Benink Creative strategy director
- Sanne van ‘t Ooster PR consultant
- Naina Soerjoesing Project manager
- Dax van Eijkeren Account executive
- Diego Scalici Account assistant